Lymphedema

Lymphedema is a dysfunction of the lymphatic system, whereby protein rich fluid known as lymph collects in  the periphery; i.e. the arms or the legs, causing swelling, which subsequently reduces range of motion.  The lymphatic system branches throughout the body and is an integral component of the artery-venous system.  Ninety per cent of the body's fluid will be transported via the venous system, the remainder 10 per cent is carried via the lymphatic system.  The lymphatic system primary function is to fight infection.  It carries white blood cells and long chain fatty acids.

Secondary lymphedema will occur when there is either damage to the system, via surgical intervention or trauma. Radiation treatment after cancer can increase the risk of  secondary lymphedema.  There is also "primary" lymphedema which is a condition that an individual is born with.  The lymphatic channels or nodes are usually inferior or abnormal.  This may not be diagnosed until later in life when the lymphatic system is taxed.

Treatment of lymphedema at PhysioSport Chelsea is provided by  Louise Killens physiotherapist, Vodder Certified Lymphatic Therapist  and the director of the clinic. With early detection, diagnosis and the right treatment you can manage lymphedema and prevent it from getting worse.  Early treatment leads to the best outcomes.

Lymphedema Therapy includes:

• Manual lymphatic drainage: a special form of massage that re-directs lymph flow.

• Compression therapy: the use of compression garments (i.e. elastic bandaging, sleeves, gauntlets or tights) to control swelling

• Education: to learn about how best to manage lymphedema

• Exercises: to promote lymphatic flow

• Skin care: to prevent infection

This approach is designed to minimize the accumulation of lymphatic fluid within the soft tissue of the affected limb.  Uncontrolled collections of lymphedema fluid can be painful and can be set up for recurrent soft tissue infection.

Lymphoedème

Le lymphoedème est un dysfonctionnement du système lymphatique, par lequel un liquide riche en protéines connu sous le nom de "lymphe" s'accumule à la périphérie, c'est-à-dire dans les bras ou les jambes, provoquant un gonflement qui réduit ensuite l'amplitude des mouvements.  Le système lymphatique se transmet dans tout le corps et fait partie intégrante du système artério-veineux. Quatre-vingt-dix pour cent du liquide de corps est transporté par le système veineux, les dix pour cent restants sont transportés par le système lymphatique. La fonction première du système lymphatique est de combattre l'infection.  Il transporte des globules blancs et des acides gras à longue chaîne.

Le lymphoedème secondaire survient lorsque le système est endommagé par une intervention chirurgicale ou un traumatisme.  La radiothérapie après un cancer peut augmenter le risque de lymphoedème secondaire. Il y a aussi le lymphoedème "primaire" qui est une condition avec laquelle une personne est née.  Les canaux ou ganglions lymphatiques sont généralement inférieurs ou anormaux. Ce n'est que plus tard dans la vie, lorsque le système lymphatique est sollicité, qu'un diagnostic peut être posé.

Le traitement du lymphoedème chez PhysioSport Chelsea est assuré par Louise Killens, physiothérapeute, thérapeute lymphatique certifiée Vodder et directrice de la clinique. Grâce au diagnostic préliminaire, et au traitement approprié, vous pouvez contrôler le lymphoedème et l'empêcher de s'aggraver.  Un traitement précoce donne les meilleurs résultats.

La thérapie de lymphoedème inclut :

• Drainage lymphatique manuel : une forme spéciale de massage qui redirige le drainage lymphatique.

• Thérapie par compression : l'utilisation de vêtements de compression (c.-à-d. bandages élastiques, manches, gantelets ou collants) pour contrôler l'enflure.

• L'éducation : pour apprendre à mieux contrôler le lymphoedème

• Exercices : pour favoriser le drainage lymphatique

• Soins de la peau : pour prévenir les infections

Cette approche est basée sur la réduction de l'accumulation de liquide lymphatique dans les tissus mous du membre atteint.  Une accumulation incontrôlée de liquide lymphoedémateux peut être douloureuse et peut provoquer une infection récurrente des tissus mous.